KUNSTIG INTELLIGENS, VIRTUAL REALITY (VR) & AUGMENTED REALITY (AR)

Hvad er Augmented Reality (AR)?

Augmented reality (AR) kan på dansk oversættes til ”udvidet virkelighed” eller ”forstærket virkelighed”.

Augmented Reality er en teknologi, der kombinerer den fysiske verdens data med virtuelle data. I AR udvider vi virkeligheden i stedet for at erstatte den som i VR.

Et meget kendt AR fænomen er spillet PokomonGo, hvor de populærere figurer igennem smartphonens kamera blev lagt oven på den virkelige verden.

Hvad er forskellen på AR & VR

De fleste af os kender til begrebet Virtual Reality (VR). I VR får vi et par briller på der skaber en computergenereret verden, som ikke har nogen forbindelse til den virkelig verden. Formålet med VR-brillen er, at vi som bruger får en total oplevelse af den verden som computeren skaber.

I AR (Augmented Reality) vil der ligges et lag af computergenerede data oven på den virkelige verden.

Et eksempel inden for arkitektur. Med VR kan du skabe simulation af hvordan det vil være at gå igennem en ny bygning. Med AR vil du kunne gå gennem bygningen og få vist et lag af informationer om strukturer og systemer, oven på den virkelige verden. AR giver en ekstra dimension på vores oplevelse af den virkelige verden.

Så I AR har du kontakt med den virkelig verden, men kan få en ekstra, eller forstærket oplevelse af virkeligheden. I VR har du ingen kontakt med den virkelige verden, men er udelukkende i en computerskabt virkelighed eller verden.

Anvendelse af kunstig intelligens, virtual- og augmented reality inden for Industri 4.0

Både virtual reality (VR) og augmented reality (AR) har mange årtier bag sig i bl.a. spilindustrien. Med teknologiens udvikling, har vi også set dem blive meget mere tilgængelig, og dermed også i højere grad opfylde brugerens og industriens behov. AR handler om det at præsentere et digitalt lag oven på den virkelige verden. VR derimod er at lave en virtuel repræsentation af en kontekst, som du kan interagere med via din kropslige bevægelse.

Oftest anvendes forskellige grene af kunstig intelligens og maskinlæring (AI) i VR og AR kontekster, da der skal genkendes komplekse former i den virkelige verden, som skal oversættes til virtuelle elementer. Derudover analyserer man også brugerens bevægelse og bevægelsesmønstre for at optimere brugeroplevelsen og indlevelsen.

Vi indgår helt eksklusivt i et forskningssamarbejde via MADE med LEGO, Grundfos, Vestas og Aarhus Universitet, hvor der undersøges hvordan AI, VR og AR bl.a. kan bruges inden for industri 4.0 til optimering af arbejdsprocesser og produktion. Derudover udnytter vi også AI/VR/AR teknologien i øvrige løsninger rettet mod konkrete forretningsbehov.

Hardwaren

Fordi hardwaren der skal bruge til at vise AR med, bliver noget vi alle har adgang til, bl.a. vores SmartPhones med kamera, GPS, bevægelses sensorer og kompas indbygget, kommer der flere anvendelsesmuligheder af teknologien.

Udover vores smartphones er der udviklet forskellige teknologier til at vise AR med f.eks. Briller, HUD’s og kontaktlinser.

Hvor vi indtil videre mest har set AR anvendt inden for gaming industrien, så er der nu en trend mod at anvende det inden for industri, handel, sundhed, militær og navigation. Vi vil her give dig nogle eksempler på hvordan AR er blevet brugt inden for nogle af de nævnte områder.

Industriel design

Med AR kan den industrielle designer opleve et produkts design og funktioner før det sætte i produktion. Folkevognsfabrikkerne har brugt AR til at har brugt det til at visualiserer og ændre bilers karosseri struktur og motor.

Firmaet Jarvis har udviklet en motorcykel hjelm med indbygget AR. Hjelmen er udstyret med kameraer, så du i hjelmens visir kan få et 360 grades overblik. Samtidigt kan der vises meldinger om trafik, vejr, GPS og navigationsvejledninger. Alt dette mens du kører og har fuldt synsfelt på vejen.

Sundhed og Lægevidenskab

Inden for sundhedsvæsnet er der et meget stort potentiale for at anvende AR. I takt med at det bliver mere tilgængeligt vil det bringe bedre og mere præcise behandlings- og diagnose metoder.

Det har siden 1992 været brugt AR inden for sundhedsområdet. Men udvikling inden for de siden 2005 har været meget målrette. AR har været brugt til at planlægge understøtte og træne kirurgiske indgreb, og brug af laboratorier og udstyr. AR har også været anvendt til at behandle forbier for bl.a. kakerlakker. Desuden har det været brugt til forsøg med patienter, der har båret AR briller, hvor der er kommet beskeder op på brillen, om at de skal tage deres medicin.

Et konkret eksempel på anvendelsen af AR inden for lægevidenskaben er OpenSight-AR. OpenSight er blevet godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder, som et redskab. Lægerne kan med OpenSight softwaren og en Microsoft HoloLens-Brille se patientens scanninger direkte på kroppen, når de er i gang med behandlingen.

Handel

Med AR kan forbruger, få en forstærket oplevelse af et produkt. Alt fra at kunne se produktet inden i emballagen, uden de behøver at åbne den.

At opleve virtuelle prøverum, så du kan se dig selv med det stykke tøj på, inden du beslutter dig for at købe det. AR bliver brugt af IKEA i deres Ikea Place App.

Appen er koblet op til mere end 2000 produkter, sofaer, stole, skabe, m.m. Du kan vælge hvad du vil have placeret i dit hjem, for at danne de et indtryk af hvordan det vil se ud, inden du beslutter dig for at bestille produktet.

Her er en liste over områder, hvor AR allerede har været godt anvendt:

1.     Katastrofeberedskab/ eftersøgning og redning
2.     Sociale interaktioner
3.     Gaming industrien
4.     Industriel design
5.     Sundhedsvæsnet
6.     Fly træning
7.     Militær
8.     Navigation
9.     Arbejdspladser
10.  TV og live arrangementer
11.  Turisme og sightseeing
12.  Musik

Hos Applicate IT ved vi at AR-området, er et marked der vil vækste meget i de kommende år. Det sker i takt med at hardwaren til at vise AR bliver billigere og billigere.  Vi har stor erfaring med at anvende de forskellige grene af ”machine learning”og kunstig intelligens som anvendes i AR, og stiller gerne vores ekspertise og viden til din rådighed, hvis du har brug for sparring omkring dine ideer eller projekter.

Book første møde uden beregning

Kontakt mig for mere information om vores services

Michael Pedersen
T| +45 60257020
E| mpe@applicateit.dk

Services